KLM Journeys of Inspiration

Valk voor een belangrijk persmoment, verving Ilonka de interim corporate communicatieadviseur en projectleider van de nieuwe positionering. De opdracht betrof de KLM Customer Journey, het programma rondom de vernieuwde positionering van KLM. De nieuwe positionering bestond uit vier onderdelen: onderzoek naar klantwaarden en het stroomlijnen van nieuwe producten op basis van deze profielen; nieuwe eigentijdse campagne passend bij deze klantwaarden; vernieuwde huisstijl; internal branding programma voor de medewerkers. 

llonka Coenraad was namens de afdeling corporate verantwoordelijk voor consistente, gestructureerde PR en interne communicatie rondom deze vernieuwde positionering. Ze werkte samen met de persvoorlichters en decentrale communicatieafdelingen aan het strategisch voorbereiden van de perscontacten en het goed aansluiten van de plannen van de businesslines en PR-verantwoordelijken van KLM-Air France internationaal.

In het verlengde van deze nieuwe positionering werd Ilonka als Sr. Communicatie adviseur verantwoordelijk voor het strategisch communicatieplan van KLM 90 en de uitvoering van een aantal deelprojecten zoals website en mobiele site. Gezien de te realiseren kostenbesparingen werd op dat moment gekozen voor een website door trainees. Ik werd verantwoordelijk voor de aansturing. Dankzij mijn strakke aansturing en afstemming intern, kwam er uiteindelijk een mooi vormgegeven, functionele website. Bij ‘The Celebration Flight’ op 1 januari, een speciale vlucht over Nederland waarbij de relaties van KLM en de kinderen van de Stichting Hoogvliegers op de eerste dag van 2009 uitgenodigd waren, droeg Ilonka zorg voor de aansturing van leveranciers en de strategische insteek van de persmomenten. 

Hierbij werden free-publicity, een mediapartnership met de Telegraaf en het aanhaken van community’s via de mobiele site, het regulieren internet en email gecombineerd. Deze aanpak zorgde voor een succesvolle campagne met 6000 aanmeldingen voor het deelnemen aan de fotowedstrijd van ‘The Celebration Flight’. Helaas kon de fotowedstrijd door de dichte mist op 1 januari niet doorgaan.

Casesoverzicht

Testimonial

Femke Hoogendoorn - Director Corporate Communications bij KLM
"Ilonka werkte acht maanden op de afdeling Corporate Communicatie van KLM. Als interim Sr. Communicatieadviseur was zij onder meer verantwoordelijk voor de interne communicatie en de PR rondom de nieuwe positionering en de communicatie over KLM 90 jaar. Door haar enthousiasme en professionaliteit gaf ze een positieve impuls aan de afdeling. Zij is een innovatieve denker met een goed analytisch vermogen, die naar nieuwe wegen zoekt om communicatieresultaten te bereiken en in staat is oude vraagstukken via een verfrissende invalshoek te benaderen. Ze neemt initiatief op het juiste moment en durft hierbij grenzen te verleggen. Hierbij blijft zij praktisch en resultaatgericht, zodat er concrete voortgang geboekt wordt."

Andere cases