Vergaderingen kunnen leuker, nuttiger en creatiever!

Gelukkig gaan we steeds slimmer werken. En door nieuwe manieren van werken worden de momenten dat je bij elkaar bent, steeds zeldzamer en dus kostbaarder. Het optimale uit een ontmoeting halen, dat is wat je wil. Want waarom zou je er anders voor in de file staan, je mail laten ophopen of laat door thuiskomen? Een van de manieren om vergaderingen leuker en effectiever te maken is visualiseren. Hierdoor maak je van de vergadering een ervaring, waardoor meer invloed hebt op de kennis en houding van de deelnemers.

Kennis Houding Gedrag Circulair Model

Lang geleden zag ik een cartoon met de tekst: “If you don’t want to work, organize a meeting.” En ik moet zeggen dat ik in het verleden mensen ben tegen gekomen die ik er van verdacht opgelucht te zijn als een uurtje onderuitgezakt door konden brengen in een vergaderzaaltje. Maar ze zijn steeds zeldzamer. De meeste mensen zien op tegen vergaderingen, omdat ze dan het gevoel hebben dat ze dan niet door kunnen werken.

Als we iets bijzonders willen organiseren we een evenement of een brainstorm. Maar de reguliere team of project vergadering wordt vaak eenzijdig benaderd en gaat al jaren op dezelfde manier. Daar wil ik verandering in brengen. Want hoe effectiever de vergaderingen, hoe beter de resultaten zijn, bijeenkomsten zijn immers belangrijke momenten in het proces.

Een vergadering wordt vaak alleen benut als een manier om de agenda’s binnen een team gelijk te zetten. Maar het is ook het moment om gebruik te maken van elkaars kennis, kunde en creativiteit. Met die creativiteit, kennis en kunde kan je grotere stappen maken om je doel te bereiken, met je hele team.

Een van de manieren om een vergadering effectiever te maken is het gebruiken van visuele hulpmiddelen. De 5 belangrijkste redenen om visuele hulpmiddelen te gebruiken:

  1. Het brengt creativiteit en productiviteit samen. Het activeert je hersens op een andere manier. Visuele informatie combineert de rechter en linker hersenhelft en doet meer een beroep op je onderbewustzijn.
  2. Het heeft meer impact op de individuele deelnemers. Vanuit het communicatievak kennen we kennis, houding en gedrag. Dit is echter geen lineair proces, maar eerder circulair.